Japani!

huhtikuuta 16, 2015
Malediivien jälkeen tropiikki sai väistyä ja oli aika totutella Japanin kevätkeleihin. Ensimmäinen visiittimme Itä-Aasiassa oli keväällä 2012 Hong Kongissa, joten oli kiinnostavaa matkustaa vasta toista kertaa sinne päin Aasiaa.

Olimme tietenkin varanneet halvimmat mahdolliset lennot Osakaan, emmekä urpouksissamme olleet tajunneet matkan sisältävän neljä välilaskua, kolme Kiinassa ja yksi Sri Lankassa! Vaikka kaikki lennot olivat saman lentoyhtiön, China Easter airlinesin, meidän piti käydä kahden välilaskun aikana hakemassa rinkat ja tsekata ne uuteen lentokoneeseen ja hankkia transfer-viisumi. Viimeisellä välilaskulla Kiinan puolella meidän piti nousta koneesta pelkästään saadaksemme maastapoistumisleimat passiin!  Lentomatkan aikana päätimme alkavamme jatkossa todellakin suosia suoria lentoja, vaikka maksaisimmekin niistä enemmän. Olemme lentäneet viime vuosina niin paljon, että pieni lentotaukokaan ei kuulostaisi hassummalta. Jossain Kiinan lentokenttien välissä alkoi kypsyä myös ajatus ensi talven viettämisestä Suomessa. Pienempiä reissuja tulisi varmasti siltikin tehtyä, kenties jopa ilman lentokonetta!

Saavuimme Osakaan väsyneen onnellisina, ja yllätyimme aikalailla päästyämme hostelliimme. Kaupungin halvin backbacker- hostelli kiilsi puhtauttaan, ja kliinisestä yhteiskylpyhuoneesta löytyi elektroninen WC-pönttö sähköisesti lämmitetyllä istuinreunuksella. Japanissa hintataso pomppasi aika reilusti Etelä- ja Kaakkois-Aasiaan verrattuna, mutta rahoille tuntui saavan kunnolla vastinetta. Lisäksi halvimmistakin hostelleista ja hotelleista löytyi aina perinteinen japanilainen kylpyläosasto. Kylpylässä peseydytään pienellä jakkaralla istuen, ja sen jälkeen pulahdetaan kuumavesialtaaseen rentoutumaan. Japania voisi helposti kuvailla sanalla miellyttävä, sillä kaikki tuntui olevan niin viimeisen päälle mietittyä niin viihtyvyyden kuin myös estetiikan puolesta.
Osakassa oli hyvä harjoitella metrokartan lukemista ennen maailman suurimpaan kaupunkiin, Tokioon, matkustamista. Päivät kuluivat kaupunkia kierrellen ja ylipäänsä Japania ihmetellen. Onnistuin ostamaan alennuksesta Hakuban laskettelureissua varten uuden snoukkatakin ja -housut! Kerron Hakuban reissusta lisää seuraavassa blogipostauksessa!

Eka aamiainen Japanissa, Okonomiaki-pannarin syominen puikoilla ei ollut hirvean nopeeta!

Osakan ostoskatu

Aamiaisella herttaisessa kulmakuppilassa.

Sloteissa rooki paloi ja metelilta ei kuullut omia ajatuksiaankaan ;D ei myoskaan loydetty voitonmaksu painiketta, eika tyontekijakaan neuvonut muuta kuin minne rahaa voi syottaa ;D

Osakasta oli vain reilun tunnin junamatka Kiotoon, jossa olimme sopineet treffit 24- vuotiaan Tsukasan kanssa. Tsukasa sai kunnian olla meidän tämän reissun ensimmäinen sohvasurffaushoustimme, ja viihdyimme hänen kämpillään kaksi yötä. Tulimme hyvin juttuun, ja juttua riitti aina puolille öille niin molempien reissuista kuin myös Japanista ja japanilaisuudesta. Toivottavasti nähdään vielä uudestaan, vaikkapa Suomessa! Muuten Kiotossa aika kului  upeita temppeleitä ihastellen ja japanilaisella ruualla herkutellen. Onnistuimme bongaamaan kaupungilla myös oikean geishan!

Tsukasan kanssa Ramen-keitolla

Ekat paivat Kiotossa olivat jaatavan kylmat! Bongattiin myos ensimmaiset kirsikan kukat!

Gion, Kioto

Kultainen temppeli, Kioto

Fushimi Inari-pyhakko, Kioto

Fushimi Inari-pyhakko

Halvimmat pikaruuat sai tilattua katevasti automaatista!

Automaatti-illallinen

Lounaalla

Okonomiaki-pannarit paistettiin suoraan asiakkaan nenan edessa ruokapoydolla olevalla paistolevylla!

Kaiten Sushia eli suoraan liukuhihnalta!

Suvi yrittaa syoda sushia! Yritys oli kova mutta ei vielakaan kuulu hanen lemppareihin.

Emme olleet tajunneet varata ajoissa majoitusta Tokiosta, ja viimeisenä iltana nettiä selaillessa vaihtoehdot olivat aika vähissä. Halvat hostellit olivat enimmäkseen täynnä, ja Japanissa tyypilliset kapsellihotellit huolivat yleensä vain miehiä asiakkaikseen. Saavuimme Hakubasta Tokion Shinjukuun vasta puolen yön aikaan, ja päätimme mennä testaamaan aseman vieressä olevan 24/7h manga&internet-kahvilan. Kahvilasta varataan siis oma pieni loossi, jossa saa sitten vapaasti datailla ja lukea sarjakuvia jättimäisistä kirjastoa muistuttavista valikoimista. Oleskelusta maksetaan tunneittain, ja hintaan kuuluu rajaton juoma-automaattien käyttö ja suihkutilat. Japanissa on ihan normaalia viettää yö netti- tai mangakahvilassa, jos sattuu vaikka missaamaan illalla viimeisen kyydin kotiin. Jotkut japanilaiset kuulemma jopa asuvat tilapäisesti näissä kahviloissa. Meidän pikkuruisessa loossissamme oli suuri tietokoneen näyttö, ja pehmustettu lattia. Mahduimme nukkumaan juuri ja juuri jalat suorassa, ja kokemus oli yllättävänkin positiivinen! Seuraavana aamuna veimme tavarat säilytykseen aseman kolikkosäilytykseen ja menimme uudelleen samaan paikkaan yöksi. Nettikahvilamajoitus tuli halvemmaksi (n.15e/hlö/8h) kuin hostelli tai kapselihotelli Tokiossa. Vietimme hostellissa Tokiossa vain yhden yön, vaikkakin hostelli muistutti enemmän uudenkarheaa hotellia.

Ira lanittaa omassa loossissaan ;D

Ilmaista kolaa ja kahvia lapi yon ;D

Nettikahvilasta maksettiin tunneittain, joten sinne ei viitsinyt menna turhan aikaisin hengailemaan. Eipa ollut kylla ikavaa odotella nukkumaanmenoaikaa nakoalaravintoloissa keskella Tokiota!

Neljä yötä meni sohvasurffaten. Vietimme nettikahvilaseikkailuiden jälkeisen yön Kawasakin lähiössä, kolmekymppisen Yukarin perheen luona. Oli tosi kiinnostavaa jutella japanilaisesta yhteiskunnasta ja työelämästä. Yukari oli juuri äitiyslomalla ja odotti kovasti töihinpaluuta. Yksi yö meni puolestaan nelikymppisen kiireisen liikemiehen vierashuoneessa. Kahdeksi viimeiseksi yöksemme Tokiossa pääsimme kiinalaisen Yingin ja hänen ihanan perheensä luokse.

Yukarin kanssa kirsikankukkia ihailemassa!

Nakymat Yingin perheen asunnosta!

Kävimme tsekkaamassa Tokion yöelämää sekä perjantaina että lauantaina. Malediiveilla alkoholi oli laitonta, ja Intiassa ja Sri Lankassa elettiin tosi rauhallisesti. Tanssijalkaa alkoi siis vipattaa, kun olimme viimeksi päässeet bileisiin tamikuussa Bangkokissa! Perjantaina suuntasimme vaatimattomasti Tokion suurimpaan yökerhoon, AgeHaan, joka muistutti Suomen Summer Soundin festarialuetta. Iltaa tähdittivät paikalliset dj-artistit. Vissiin Hardwell ja Armin ovat siellä joskus myös soitelleet. Launtaina menimme Sound Museum Vision-clubille. Paikkana se oli pienempi kuin AgeHa, mutta siellä tuntui olevan enemmän porukkaa. Siellä soi todella hyvä house! Illan kovimmat keikat veti joku paikallinen mimmi dj sekä ranskalainen kavinsky. Vision oli todella trendikäs clubi, ja se oli just nappivalinta meille!

Kavinsky, Sound Museum Vision

Naita tanssikenkia ei vaan voinut jattaa hyllyyn! ;D

AgeHa

Tokiossa oli tietenkin pakko käydä tutustumassa erilaisiin teemakahviloihin. Kävimme kissakahvilassa silittelemässä rotukissoja, Maid-kahvilassa jätskillä, ja kynttiläillallisella vampyyrikahvilassa. Maid-kahvilassa sisäköksi pukeutuneet pikkutytöt huomioivat asiakasta juttelemalla, loruilemalla ja tekemällä "taikatemppuja". Eräs sisäköistä toi meille pupunkorvat päähänlaitettavaksi ja tarjoutui ottamaan valokuvan! Vampyyrikahvila puolestaan oli aika kuumottava illallispaikka vampyyriksi pukeutuneiden tarjoilijoiden eläytyessä rooleihinsa vähän liiankin hyvin! Hauskinta oli nähdä, millaista porukkaa erikoisissa teemakahviloissa käy. Hämmentävää kyllä asiakkaat eivät todellakaan olleet lapsia vaan aivan tavallisia pariskuntia, kaveriporukoita ja pukumiehiä.

Kissakahvilan tunnelmaa!

Taa on tainnut saada vahan liikaakin huomiota ;D

Valilla tavallisessakin kahvilassa, Ginza

Paasiaissunnuntai Maid-kahvilassa ;D

Pizzaa ja punaviinia vampyyrikahvilassa!

Vampire Cafe

Japani osoittautui todella upeaksi ja ainutlaatuiseksi matkakohteeksi, ja monta kertaa tulikin ajateltua, ettei tällaista voi olla muualla kuin Japanissa! Upea luonto sekä ikivanhat temppelit ja pyhäköt yhdistettyinä jättimäisiin ostoskeskuksiin, peliluoliin, ja vilkkuviin neonvaloihin loivat kiehtovan kokonaisuuden. Etenkin Tokiossa ihmiset elivät hektistä ja työntäyteistä elämää, ja oli aivan normaalia nähdä ihmisten torkkuvan mitä erikoisemmissa paikoissa. Myös meidän Tokion visiitistämme tuli todella hektinen tehdessämme niin paljon kaikkea ja unien jäädessä vähille. Japanin reissumme oli todella upea ja antoisa, mutta silti reilun kahden viikon jälkeen tuntui huojentavalta hypätä lentokoneeseen kohti Eurooppaa!

Ira hakkaa Tekkenia!

Valikoimaa riittaa, Harajuku

Myos shoppailijoita riittaa.. Perus torstai-aamupaiva! Harajuku

Shinjuku

Imperial Palace

Sateinen sunnuntai ostoskeskuksessa!

Elama on laiffii! Pikkupaikkarit tyopaivan ja baari-illan valilla, Shibuya

1. EIKÄ! En enää kohta kestä kaikkien bloggaajien Japanipommituksia :P. Pitää päästä takaisin!

Kiotossa ei ole tullut vielä käytyä, mutta se asia pitää korjata lähivuosina, sillä uskon, että siellä pääsisi näkemään upeaa kontrastia Tokion neonvaloille. Japani on kaiken kaikkiaan vain niin upea maa :D! Missään muualla ei ole samanlaista, se on selvä. Ja nuo Turtles-kengät on muuten upeat ;). Mukava ja kattava postaus, joka näytti Japanin monia eri puolia :).

1. Kiitos kommentista! :) Kioto oli kyllä käymisen arvoinen paikka! Suosittelen. Joo Turtles-kengät tuntuivat hyvältä ajatukselta ainakin Tokiossa.. :D

2. Kivoja kuvia! Muutama viikko vasta mennyt omasta reissusta ja takaisin pitäisi jo päästä:D

1. Kiitos! Joo sama! Kyllähän siellä nähtävää riittää ja oli hyvin miellyttävä maa :)

3. Oi Japani <3 Tää postaus todella näytti Japanin monet puolet. Ja ai vitsi, tuo ruoka :P