Maata pitkin Maltalta Helsinkiin - mitä matkalle mahtui, ja millä rahalla?

heinäkuuta 18, 2019
Reissusta ollaan nyt toivuttu parin viikon kesämökkeilyllä, ja edessä olisi uuden arjen aloittelu Helsingissä. Palaillaan kuitenkin vielä hetkeksi reissutunnelmiin - nyt tuli kyllä pysähdyttyä niin moniin ihan mielettömiin paikkoihin, että pakkohan se on vähän itsekin kertailla, missä kaikkialla sitä tulikaan saman matkan aikana käytyä. Mihin kaikkialle sitä sitten ehti kahden kuukauden kiertomatkalla Maltalta Helsinkiin? Mitä koko lysti maksoi, ja millaisen reissun rahalla oikein sai? Mitkä olivat reissun huippuhetket, ja mitä puolestaan olisi voinut tehdä toisin? Tässä kooste meidän matkasta, olkaa hyvät!

Reitti


Matkan lopullinen reitti näytti lähes prikulleen samalta kuin alun perin suunniteltu, eikä isoihin linjoihin tullut muutoksia. Laskettelu jäi pois käytännön syistä, koska Hintertuxin jäätikölle meno ilman omaa autoa olisi tullut ihan kohtuuttoman hankalaksi ja kalliiksi. Ilman laskettelureissuakin reitti oli tosi monipuolinen, ja matkalle mahtui niin kiinnostavia kaupunkeja kuin myös jylhää vuoristomaisemaa ja rauhallisia rantakohteita, kulttuuria ja luontoa sekä aktiivisia vaelluspäiviä ja löhölomaa. Idea tähän postaukseen syntyikin oikeastaan siitä, että haluttiin itsekin nähdä yhdellä vilkaisulla, mitä kaikkia upeita kohteita oikein onnistuttiinkaan mahduttamaan samalle reissulle!

Seuraavaksi lyhyesti kaikki meidän reissun kohteet järjestyksessä.


Syrakusa, Italia

Meidän reissu alkoi kahden tunnin lauttamatkalla Maltalta Sisilian Pozzalloon. Seuraavana aamuna matka lähijunalla Syrakusaan kesti noin tunnin verran. 


Catania, Italia

Syrakusasta oli vain tunnin junamatka Cataniaan.


Taormina, Italia

Matka Cataniasta Taorminaan kesti lähijunalla tunnin. Lue lisää meidän Sisilian reissusta täältä.


Amalfi, Italia

Junamatka Taorminasta Salernoon kesti noin kuusi tuntia. Me majoituttiin Salernossa ja tehtiin päiväreissun Amalfiin vesibussilla. Lue lisää kohteesta sekä päiväpatikasta Amalfista Ravelloon täältä.


Pompeji, Italia

Salernosta me hypättiin bussiin, joka jätti meidät lähelle Pompeijin historiallista aluetta.


Napoli, Italia

Pompeijista matka jatkui lähijunalla puolessa tunnissa Napoliin.


Venetsia, Italia

Napolista hypättiin kymmenen tuntia kestävään yöbussiin Venetsia Mestren asemalle, josta pääsi kätevästi kymmenessä minuutissa Venetsian päärautatieasemalle. Tällä kertaa vietettiin Venetsiassa vain yksi päivä ja jatkettiin matkaa junalla yhdeksi yöksi Triesteen. Lue lisää Venetsiasta täältä .


Sarajevo, Bosnia ja Herzegovina 

Triestestä matka jatkui Balkanille Sarajevoon. Bussia vaihdettiin Kroatian Zagrebissa, josta päästiin suoralla bussilla Sarajevoon. Ensimmäinen bussimatka kesti nelisen tuntia ja seuraava kuutisen tuntia.


Mostar, Bosnia ja Herzegovina

Matka Sarajevosta Mostariin kesti bussilla muutaman tunnin, ja matkan varrella pysähdyttiin myös näyttävälle näköalapaikalle. Lue lisää Bosnia ja Hertsegovinasta täältä.


Ulcinj, Montenegro

Mostarista Ulcinjiin matkustettiin suoralla minibussilla. Matka kesti reilut kahdeksan tuntia.


Kotorinlahti, Montenegro

Ulcinjista matka jatkui parin tunnin bussimatkalla Tivatin satamakaupunkiin. Tivatista käsin oli myös helppo napata paikallisbussi Kotoriin. Lue lisää Montenegrosta täältä.


Makarska, Kroatia

Tivatista matka jatkui Kroatian puolelle bussilla. Montenegron ja Kroatian välillä oli tiukka ja aikaavievä rajavalvonta, ja kaikkien matkatavarat tullattiin. Oli ainoastaan parista minuutista kiinni, että ehdittiin Dubrovnikista lähtevään vaihtoyhteyteen, vaikka vaihtoaikaa piti olla parikin tuntia.  Matka Tivatista Dubrovnikiin kesti rajatarkastuksineen nelisen tuntia, ja bussimatka Dubrovnikista Makarskaan taittui kolmessa tunnissa.


Bol, Kroatia

Makarskasta pääsi vain tunnin bussimatkalla Splittiin, jossa vietettiin ainoastaan yksi yö. Splitistä matka jatkui parin tunnin autolautalla Bracin saarelle. Satamasta piti vielä napata kimppataksi Bolin kylään.


Trogir, Kroatia

Bolista pääsi suoralla vain tunnin kestävällä pikalautalla Splitin lentokentälle, josta oli lyhyt taksimatka Trogirin pikkukaupunkiin. Paikallisbussitkin toki kulkivat säänöllisesti sekä Trogiriin että Splitiin. Lue lisää Kroatiasta täältä.


Ljubljana, Slovenia

Trogirista matka jatkui yöbussilla kohti Ljubljanaa. Bussia vaihdettin Splitissä. Matka Splitiin kesti vain puolisen tuntia, kun taas yöbussissa istuttiin kahdeksan tuntia. Aamuöinen rajatarkastus sujui ripeästi.


Bohinj, Slovenia

Me tehtiin Ljubljanasta käsin päiväreissu upeaan Slovenian luontoon - bussimatka suoraan Bohinjiin kesti parisen tuntia.


Bled, Slovenia

Bohinj-järveltä oli noin puolen tunnin bussimatka Blediin, josta kesti enää reilun tunnin verran takaisin Ljubljanaan.


Portoroz, Slovenia

Slovenian rannikkokaupunkiin mentiin kätevästi Italian kautta. Ljubljanasta Triesteen oli noin tunnin matka bussilla, ja aamupäivä vierähti kaupungissa. Noin tunnissa olimme takaisin Sloveniassa, rantakohteessamme. Lue lisää Sloveniasta täältä.


Burano, Italia

Portorozista pääsi Venetsiaan suoralla bussilla, joa kesti kesti kolmisen tuntia. Tällä kertaa jäätiin Venetsiaan yöksi, ja pistäydyttiin päiväseltään värikkäällä Buranon saarella. Vesibussi Venetsiasta Buranolle kesti 40 minuuttia. Lue lisää Buranosta täältä.


Venetsia, Italia

Oli ihanaa viettää yksi yö kanaalinvarressa Cannagerion alueella, ja päästä näkemään kaupungi myös auringonlaskun aikaan sekä aikaisin aamulla.


Val De Gardena, Italia

Venetsiasta jatkettiin matkaa Bolzanoon, ja junamatka kesti kolmisen tuntia. Bolzanosta pääsi Ortiseihin suoralla bussilla. Lue lisää kohteesta täältä 


Cortina D'Ampezzo, Italia

Ortisein ja Cortina D'ampezzon välillä ei kulje suoraa yhteyttä, joten me kuljettiin väli hurjan kuuloisella kahden bussin ja kahden junan yhdistelmällä. Vaikka etukäteen hirvitti, reilun kolmen tunnin matka sujui aivan leikiten - julkinen liikenne on sujuvaa ja luotettavaa, ja kulkuneuvot olivat aina lähes minuutilleen ajallaan. Lue lisää vaelluksistamme täältä


Praha, Tsekki

Cortina D'Ampezosta matka jatkui sekä junalla että bussilla Bolzanon kautta Munichiin. Bussi Bolzanosta Munichiin kesti nelisen tuntia. Seuraavana päivänä matka jatkui viikonlopuksi Prahaan viitisen tuntia kestävällä bussilla.


Krakova, Puola

Juna-bussi-yhdistelmä Prahasta Krakovaan kesti yhteensä kuutisen tuntia.


Varsova, Puola

Bussi Krakovasta Varsovaan kesti noin kuusi tuntia. Lue lisää Prahasta ja Puolasta täältä


Jurmala, Latvia

Varsovasta hypättiin yöbussiin kohti Riikaa, ja matka kesti noin kaksitoista tuntia.


Tallinna, Viro

Bussimatka Riikasta Tallinnaan kesti noin neljä tuntia. Ehdittiin käydä Tallinnassa lounaalla ennen hyppäämistä kahden ja puolen tunnin lauttaan kohti Helsinkiä.


Iitti, Suomi

Pari ensimmäistä viikkoa Suomessa vierähtivät mökkeillessä Iitissä, ja pikku palauttelu kiertomatkan jälkeen tuli todellakin tarpeeseen.


Reissun varrelle mahtui kymmenen eri maata, joista pisimpään vietettiin aikaa Italiassa ja Kroatiassa. Lyhimmiksi pysähdyksiksi jäivät Saksa ja Viro. 

Yleensä pidemmällä reissulla me ollaan vietetty toisinaan viikkojakin samassa kohteessa, ja meidän reissutahti on muuttunut vuosi vuodelta verkkaisemmaksi. Tämänkertainen reissu oli kuitenkin iso askel ihan toiseen suuntaan, sillä tämä matka oli meidän viime vuosien pidempiä reissuja enemmän kiertomatkatyylinen. Eri kohteita kertyi aikamoinen läjä, ja pisimmillään vietettiin aikaa samassa kohteessa viisi yötä. Matkaan mahtui myös useita parin yön pysähdyksiä. Mietittiinkin matkan aikana sekä nyt jälkikäteen sitä, oliko matkatahti liian nopea, mutta siihen on edelleenkin vaikea vastata yksioikoisesti. Toisaalta me tultiin siihen tulokseen, että pari kuukautta taitaa olla aikalailla maksimiaika, mitä jaksetaan reissata yhteen putkeen ilman pidempiä pysähdyksiä. Viimeisellä viikolla Puolassa ja Latviassa alettiin jo huomata, ettei kohteisiin meinaa jaksaa enää perehtyä etukäteen.

Toisaalta, yleensä matka kuin matka on aina tuntunut lopulta juuri sopivan pituiselta, oli se sitten viisi yötä tai viisi kuukautta - ehkä se liittyy siihen, että matkan pituuteen ehtii aina sopeutua ennen sen päättymistä. 

Budjetti


Meidän tapa matkustaa on yleensä enemmän tai vähemmän budjettimatkailua, ja niin myös tällä kertaa. Käytettävissä ei siis ollut mitään loputonta matkakassaa, mutta kyllä monesti mentiin kuitenkin mukavuus edellä. Se, mitä se sitten kenellekin tarkoittaa, lienee hyvin suhteellinen käsite. Halvemmallakin olisi varmasti selvinnyt jos olisi ollut tarve, eikä tällä budjetilla tarvinnut tuntea oloaan köyhäksi. Tämäkin on tietysti hyvin yksilöllinen kokemus. 

Alun perin me oltiin laskeskeltu, että olisi kiva selvitä reissusta alle kolmella tuhannella eurolla per nenä. Alla olevat budjettilaskelmat ovat enemmän suuntaa antavia kuin pilkuntarkkoja, mutta lopullisten laskelmien mukaan tuo kolmen tonnin enimmäissumma näytti tulevan ylitettyä lopulta suunnilleen parillakymmenellä eurolla. Ei paha!

Reissu kesti kokonaisuudessaan 61 yötä. Näistä kolme vietettiin yöbussissa, kolme dormissa Prahassa ja kolme Kroatian Bolissa vähän paremmassa merinäköalahuvilassa. Muutoin me majoituttiin perustasoisissa kahden hengen huoneissa tai huoneistoissa. Majoitukseen kuului useimmiten oma kylpyhuone, ja usein myös keittiö. Useimmiten päästiin yllättymään halvimpien huoneiden loistavasta hintalaatusuhteesta, mistä käy varmasti kiittäminen sesongin ulkopuolella matkustamista. Syötiin paljon enemmän ravintoloissa kuin kokattiin itse. Suurimman säästön olisi voinut tehdä matkustamalla harvempaa kohteeseen, koska matkakulut paikasta toiseen veivät paljon rahaa. Toisaalta oli iso säästö tehdä reitti touko-kesäkuussa verrattuna heinä-elokuuhun, jolloin matkailusesonki on kovimmillaan. 

  • Majoitukset: noin 1100€ /hlö
  • Liikkuminen (laivat, junat, bussit): noin 500€ /hlö
  • Muu (syöminen, juominen, nähtävyydet, viihde, ym.): noin 1400€ /hlö
  • Rahaa kului reissuun yhteensä: noin 3000€ /hlö (alle 50€ päivässä)

Hitit ja hudit


Ylivoimaisesti eniten reissattiin Italiassa, ja yksi parhaiten mieleen jäänyt asia olikin nimenomaan meidän havahtuminen Italian monipuolisuuteen matkakohteena. Samaan maahan mahtui etelän kaoottinen suurkaupunki Napoli, kuvankaunis Venetsia, Sisilian turkoosivetiset rannat, Dolomiittien käsittämättömän kuvaukselliset vuoristomaisemat… eikä vieläkään tunnu siltä, että Italia olisi nyt nähty. Seuraavaksi haaveissa olisi ainakin laskettelureissu Dolomiiteille.

Kaupungeista parhaiten jäi mieleen Bosnia ja Hertsegovinan Sarajevo, Slovenian Ljubljana sekä Puolan Varsova. Kaikkia näitä kaupunkeja yhdistää se, että tiedettiin niistä aika vähän etukäteen. Jokainen kuitenkin onnistui tekemään meihin vaikutuksen omaleimaisuudellaan ja mielenkiintoisuudellaan. Erityisen hyvin reissusta jäivät mieleen myös Kroatian mielettömän kauniit rannat sekä Makarskassa että Bolissa. Rantojen viehätysvoimaa ei onnistunut pilaamaan edes meidän matkaa varjostaneet sateiset säät.

Kohteista selkein huti oli Montenegron Ulcinj. Luultavasti kyse ei kuitenkaan ollut siitä, että paikassa sinällään olisi ollut mitään vikaa, vaan pikemminkin me mentiin sinne väärään aikaan. Rantakohteen matkailusesonki ei ollut vielä käynnistynyt, joten muuten viehättävät rannat tuntuivat tuolloin lähinnä rakennustyömailta. Vaikka rauhallisista kohteista kovasti pidetäänkin, kymmenen kilometrin päässä keskustasta olevan majoituksemme ympäristö oli jopa vähän pelottavalla tavalla autio, eikä palveluita ollut juurikaan tarjolla. Tämä herätteli meitä taas miettimään uudesta näkökulmasta matkailusesonkien merkitystä - riippuu todellakin kohteesta, kannattaako matkustaa sesongilla vai sen ulkopuolella. 

Muut reissun hudit eivät ehkä olleet niinkään kohteita, vaan liittyvät meidän ajankäyttöön. Munchenissa olisi ollut kiva viettää aikaa enemmän kuin yhden iltapäivän verran. Myös Riika jäi oikeastaan näkemättä, kun ensimmäisenä päivänämme kaupungissa oltiin tosi poikki pitkän yöbussin jäljiltä, ja seuraavanakaan päivänä Jurmalan rannalla loikoilun jälkeen ei jaksettu kaupungilla kiertää.

Yleisfiilis “muuttomatkasta” Maltalta Helsinkiin on näin jälkikäteen ehdottoman positiivinen, ja suoraan sanottuna tästä reissuähkystä kestääkin varmasti tovin toipua. Eli tervetuloa "tylsä vanha arki" - me ollaan valmiita, ainakin hetkeksi aikaa!


2 kommenttia:

  1. Mahtavaa, tytöt! Tehkää kirja matkoistanne kuvineen kaikkineen!

    VastaaPoista

Sisällön tarjoaa Blogger.