Indonesia, Bali & Gili-saaret

helmikuuta 11, 2014
Bussimatka Malesian Melakasta Singaporen kaupunkivaltioon oli lyhyt ja vaivaton. Singaporessa emme ehtineet kuin lounaan syödä, kun jo suuntasimme lentokentälle Suomesta saapuvia Ainoa ja Tyttiä vastaan. Oli huippua nähdä pitkästä aikaan! Aino oli varannut meille etukäteen hostellihuoneen kätevästi heti metroaseman vierestä. Ilta ja seuraava päivä Singaporessa kuluivatkin lähinnä kuulumisia vaihdellen. Onneksi meillä on aikaa tutustua kaupunkiin Indonesian reissun jälkeenkin, kun lennämme takaisin Singaporeen!

Turvallista matkaa!

Tytti ja Aino saapui Singaporeen!

Seuraavana iltana oli aika matkustaa takaisin lentokentälle, jossa hyppäsimme Balille vievään koneeseen. Lento oli perillä vasta myöhään illalla, ja koska emme olleet varanneet majoitusta etukäteen, tuntui helpoimmalta etsiä aluksi halpa guest house lentokentän läheiseltä Kutalta. Kukaan ei ollut kuullut Kuta Beachista mitään positiivista, mutta silti rannan näkeminen oli aikamoinen järkytys. Uskomattoman roskainen Kuta Beach muistutti enemmän kaatopaikkaa kuin hiekkarantaa. Kamaluuden kruunasivat roskakasojen seasta huutelevat agressiiviset aurinkotuolien ja surffilautojen vuokraajat. Ranta oli kuitenkin hyvä paikka surffauksen opetteluun, joten vuokrasin Ainon kanssa yhdessä surffilaudan. Surffaus tuntui edelleenkin hauskalta, mutta haastavalta. Kutalla olimme vain yhden päivän, mutta surffausta on tarkoitus harjoitella lisää Indonesian muissa kohteissa!

Aino menossa kesyttaa aaltoja

Meitsi treenailee Kuta Beachilla!

Meidän oli tarkoitus jatkaa matkaa Kutalta Gili-saarille, mutta sadekaudesta johtuvien myrskyjen vuoksi laivayhteydet olivat peruttu. Päädyimme varaamaan lentoliput Balin Denpasarista Lombokiin, koska muuten kaksi viikkoa reissaava Tytti ei olisi ehtinyt Gileille ollenkaan. 20 minuutin lentomatka tuntui pröystäilyltä, mutta oli onneksi sentään todella edullinen. Saimme lennot vasta parin päivän päähän, ja päätimme mennä kuluttamaan luppoaikaamme Keski-Balin Ubudiin. Jo matkalla Ubudin kylään oli vaikea olla huomaamatta upean näköisiä joka nurkan takaa nousevia rauniomaisia temppeleitä ja kivipatsaita. Ubudissa jokaisella perheellä onkin pihallaan oma hindu-temppeli! Tuntui hassulta, kun meidänkin home stayn piha-alue oli kuin suurta temppelialuetta. Tiukan aikataulun vuoksi päätimme tavoistamme poiketen tutustua Ubudin ympäristöön omalla autolla.

Ainon ja Tytin kamppa Ubudissa

Ubudin home stayn pihalta

Ubud, kampan pihalta

Upea vesiputous Ubudin lahistolla

Onneksi paastiin vesiputoukselle kylpyyn, koska vedet oli poikki koko Ubudissa
Riisipelto, Ubud

Rocky Temple, Bali

Kahviplantaasi Balilla
Kissan kakkapokale. Tasta erotelluista kahvipavuista valmistetaan maailman kalleinta kahvia, Kopi Luwakia.

Hyvaltahan se maistui :)

Lombokille lennettyämme nappasimme edullisen taksin suoraan Bangsalin satamaan, josta pääsimme vihdoin veneellä Gili Airille. Saaren kävelee ympäri rantaviivaa pitkin reilussa tunnissa. Saarella ei ole autoja eikä mopoja vaan kävellen pääsee joka paikkaan. Saarta ympäröi koralliriutta, ja vesi on älyttömän kirkasta. Ihastuimme Gili Airiin samantien. Olimme Gili Airilla ensin 5 yötä, jonka jälkeen lähdimme läheiselle vilkkaalle Gili Trawanganille pariksi yöksi juhlimaan Tytin läksiäisiä. Sinne on keskittynyt näiden Gili-saarien yöelämä.Tytti jatkoi matkaansa yksin Trawanganilta kohti Suomea Balin ja Singaporen kautta. Bilettämisen ja jäähyväisten jälkeen jatkettiin Suvin ja Ainon kanssa viereiselle lähes autiolle ja rauhallisimmalle Gili Menon saarelle. Pari yötä viihdyttiin sielläkin, jonka jälkeen kaivattiin takaisin meidän lempparisaarelle, Gili Airille! Gili Airilla chillattiin vielä 6 yötä. Päivät valuivat lähinnä biitsillä makoilen, bungalowin terdellä Ainon Ipadista leffoja katsellen, ihanissa rantaravintoloissa syöden, lähes päivittäisillä juoksulenkeillä saaren ympäri ja hieronnoissa hemmotellen. Fiilis oli ihanan kiireetön ja kaksi viikkoa näillä Gili-saarilla oli ihanan rennot! Gili-saarilta otettiin suunta Etelä-Lombokin Kutan surffikohteeseen. Siitä sitten enemmän seuraavassa blogipostauksessa.

Saapuminen Gili Airille

Suvi, Aino ja Tytti rannalla, Gili Air

Meidan bungan terassilta, Gili Air

Gili Air

Lounaalla, Gili Air

Lahdossa bileisiin, Gili Trawangan

Gili Meno, synkka ilma muuttui auringoksi