(Maata pitkin) matkailu avartaa!

tammikuuta 23, 2019
Maata pitkin matkailu, tai toisin sanoen lentomatkailusta luopuminen tai ainakin sen vähentäminen, on ollut viime aikoina isosti tapetilla. Lentämisen, ja ylipäänsä matkailun, ilmastovaikutuksista on puhuttu paljon, ja se on hyvä - keskustelu on kuitenkin ollut sen verran aktiivista, että kaikki meidänkin pointtimme aiheeseen liittyen lienevät jo sanottu moneen kertaan. On kuitenkin monia muitakin syitä, miksi (ainakin toisinaan) kannattaa hypätä lentokoneen sijasta junaan. 

Vaikka meidän matkamittariimme on kertynyt lentokilometrejä säännöllisin väliajoin, myös maata pitkin matkustaminen on kuulunut meidän tyylin heti meidän ensimmäisestä vuonna 2012 tehdystä pidemmästä reissusta lähtien. Aluksi pääsyynä ei tosin ollut ekologisuus, vaan ympäristön tilaan ja omien ekologisten valintojen pohtimiseen me ollaan havahduttu suuremmassa mittakaavassa vasta matkustelun seurauksena.


Me käytiin kahden viikon lomalla Thaimaassa viimeksi vuonna 2011, ja silloin päätettiin, että ensi kerralla tullaan kyllä pidemmäksi aikaa. Siitä seuraavana talvena reissailtiin Kaakkois-Aasiassa neljä kuukautta kiertäen maateitse Thaimaata, Laosia, Kambodzaa ja Vietnamia. Tästä reissusta alkaen viime vuosina me ollaan lennetty Suomesta kaukomaille aina vähintään kolmen kuukauden ajaksi, ja reissailleet samalla kertaa useassa eri maassa maateitse tai lyhyillä lentomatkoilla (esimerkiksi saarille). 


Eli toisin sanoen, hiilijalanjäljen pienentäminen ei tosiaankaan ole ainoa loistava syy maata pitkin matkailuun. Hitaammin matkaillessa ehtii lähes poikkeuksetta nähdä enemmän ja usein nimen omaan muutakin kuin sen pelkän lomakohteen, ja matkantekoon ja uusiin kulttuureihin ehtii sopeutua aivan eri tavalla. Ja niin kliseiseltä kuin se kuulostaakin, matka on usein vähintään yhtä tärkeä kuin sen varsinainen päämäärä, ja toisinaan se on jopa perillä oloa mieleenpainuvampi kokemus. 




Meidän ikimuistoisimpia reittejä maata pitkin - muutama esimerkki!


Lontoosta Marrakechiin 


(Lontoo - Biarritz - Madrid- Malaga - Tanger- Marrakech - Essaouira- Tanger - Tarifa - Lissabon - Madrid (josta lento Helsinkiin))

“Eurooppalaiseen elämään taas totuteltuamme päätimme jatkaa matkaamme etelämmäksi, ja päädyimmekin matkustamaan bussilla Lontoosta aina Marokkoon asti. Matkan varrelle mahtui Ranskan postikorttimaisen hurmaava surffikylä Biarritz sekä aina ah, niin ihana Espanja. Eksoottisessa ja kuumassa Marokossa ramadania vietettyämme suuntasimme viimeistelemään rusketustamme Portugalin upeille rannoille. Reissumme huipentui Madridissa, jossa vietimme Madrid World Prideja parin miljoonan muun juhlijan kanssa. Madridista lensimme Helsinkiin, ja Suomessa meillä oli vielä ennen töiden aloittamista kokonainen kuukausi aikaa lomailla sekä Helsingissä että kesämökillä. Meillä kävi hyvä tuuri, että pääsimme ilman etukäteissuunnittelua takaisin samoihin työpaikkoihimme ja samaan kalustettuun asuntoomme.”


Tämä matka taitettiin alkukesästä 2017, kun oltiin ensin lennetty meidän Aasian kiertomatkan päätteeksi Hong Kongista suoralla lennolla Lontooseen. Matka taittui busseilla, ja sekä lopulta lautalla Espanjan Algecirasista Marokon Tangeriin.  Lauttamatka kesti puolitoista tuntia, mutta meidän paluumatkalla käyttämä reitti Espanjan Tarifan ja Tangerin välillä oli lyhyempi. Tangerista jatkoimme junalla Marrakechiin asti. 

Meidän pysähdyspaikkoja matkan varrella oliva pariksi päiväksi Etelä-Ranskan Biarritz, pariksi päiväksi Madrid sekä reilun viikon ajaksi Malaga. Tässä reissussa huomasi hyvin sen, miten reissunälkä vain kasvaa syödessä, ja miten kaikkien matkojen varrelta löytyy aina upeita paikkoja, joihin ei ehkä olisi muuten edes keksinyt mennä - esimerkkinä upean kaunis surffikylä Biarritz, johon jäi pieni pala meidän sydämistä! Paluumatkalla matkalla Marokosta Espanjaan ihastuttiin täysillä pieneen Tarifan rantakaupunkiin. Espanjasta matka jatkui bussilla vielä Portugalin puolelle. Paljon olisi jäänyt näkemättä, jos oltaisiin päädytty lentämään Lontoosta Marokkoon ja sieltä suoraan Helsinkiin. 



Helsingistä Slovakian Tatra-vuorille 


(Helsinki - Tallinna - Krakova - Liptovsky Mikulas - Krakova - Budapest)

Viimeistään tämä tammikuussa 2017 tehty reissu havahdutti meidät siihen, kuinka pieni Eurooppa oikeastaan on. 

“Reissu alkoi lauttamatkalla Tallinnaan, jossa vietetyn päivän jälkeen hypättiin yöunille Lux Expressin miellyttävään linja-autoon. Aamun valjetessa vaihdettiin bussia Vilnassa. Mukavan pitkällä tauolla ehti hyvin käymään aamiaisella ja jaloitella kauniin lumisessa kaupungissa, jonka jälkeen koko päivä kuluikin sitten taas bussissa Krakovaa kohti ajaen.

Bussin mukavuuksiin kuului wifi, henkilökohtaiset leffanäytöt, WC ja kahviautomaatti. Ihan vinkiksi muille, 20 tunnin bussimatkan ainoa pysähdyspaikka oli bussin vaihto Vilnassa! Eväitä kannattaa siis varata mukaan. Muuten matka oli tosi mukava. Tuntui todella hyvältä vain olla aloillaan pitkän ja hektisen työputken jälkeen.

Krakovasta oli enää kolmen tunnin minibussimatka Slovakian Jasnaan, jonne olimme siis matkalla lumilautailemaan. Viiden upean laskupäivän jälkeen palattiin takaisin Krakovaan, josta saatiin napattua kätevä vain kuuden tunnin bussi Budapestiin.”



Tulumista Guatemalaan kautta Meksiko Cityyn


(Cancun - Tulum - Merida - Tulum - Palenque - San Cristóbal de la Casas - Panajachel - Antigua - Puerto Escondido - Pochutla - Mexico City)

Meksikossa ja Guatemalassa matkailtiin talvella 2018. Mexico Citystä lennettiin lopuksi Jenkkien Las Vegasiin, kun päivien pituinen bussimatka pahamaineiseksi haukutun Pohjois-Meksikon halki maiden rajalle tuntui liian isolta palalta haukattavaksi. 

“Kaikki matkat kuljettiin busseilla, paitsi matkalla San Cristobalista Guatemalan Panajacheliin sorruttiin shuttle-kuljetukseen. Bussit olivat miellyttävä tapa matkustaa, vaikka niistä kertyikin lopulta yllättävän suuri menoerä. Esimerkiksi yöbussi Puerto Escondidosta maksoi yli 50 euroa. Siihen hintaan tuon matkan olisi varmaan taittanut jo lentäenkin, mutta me ei jo ihan periaatteesta lennetä noin lyhyitä matkoja. Monesti busseissa oli sekä halpis- että luxusvaihtoehtoja, mutta halvempia bussiyhtiöitä käyttäen matkat saattoivat välillä venyä ihan naurettavan pitkiksi. Me valittiin halvempia ja kalliimpia bussiyhtiöitä ihan sen mukaan, mikä milloinkin tuntui järkevämmältä diililtä.”



Meidän valinta: Paras maa maata pitkin matkustamiseen 


Taiwan 

"Taiwanista riittää vielä muutenkin kirjoitettavaa, sillä tämä maa pongahti kyllä suoraan yhdeksi meidän lempimatkailumaaksi! Taiwanista jäi todella monipuolinen kuva maan tarjotessa modernien suurkaupunkien lisäksi paljon luontomatkailua, rantoja, herkullista ruokaa, vilkasta yöelämää ja kohtuullisen hintatason. Täältä matkailija saa vastaavan elintason esimerkiksi naapurimaitaan Japania ja Hong Kongia huokeampaan hintaan. Kuukauden aikana ehti nähdä paljon, ja tulimmekin vähän kuin vahingossa kiertäneeksi koko maan ympäri asiaa sen suuremmin suunnittelematta. Paljon jäi kuitenkin vielä tulevillekin reissuille."

Tämän pikkuisen 36 000 neliökilometrin kokoisen saarivaltion hurauttaa junalla päästä päähän nopeimmillaan vain reilussa parissa tunnissa, ja matkan varrella riittää totisesti nähtävää: Elämää viliseviä suurkaupunkeja, turkoosivetistä rannikkoa, lumihuippuisia vuoria ja kuumia lähteitä, ihan vain noin jotakin mainitaksemme. Taiwan sopii kohteeksi erityisesti niille matkaajille, jotka eivät nauti bussissa istumisesta pakarat puuduksissa, sillä tässä maassa minnekään ei ole pitkä matka. Kaikkia Taiwanin kaupunkien sisäisiä julkisia kulkuvälineitä voi käyttää samalla matkakortilla, joten juuri helpommaksi homma ei enää voisi mennä.

Toki Taiwaniin on ensin matkustettava lentokoneella (tai vaihtoehtoisesti laivalla, josta ei tosin saa ekologisuuspisteitä.)



Helpoin reitti maata pitki - vinkki aloittelijalle tai kiireiselle!


Helsingistä Pietariin


Helsingistä (tai muualta Suomesta) matkustaminen junalla Pietariin on meidän mielestä ehdottomasti helpoin tapa matkustaa maata pitkin eksoottiseen kohteeseen - viiden miljoonan asukkaan suurkaupungissa saa tosiaankin tuntea olevansa ulkomailla, ja silti matka-aika on huomattavasti lyhyempi kuin moneen kotimaan kohteeseen. 

Venäjälle matkustaminen saattaa tuntua hankalalta, koska lyhyttä viikonloppulomaakin varten tarvitsee viisumin. Ainut keino välttää viisumin hankinta on saapua Pietariin risteilyllä. Viisumin hankinta ei kuitenkaan itsessään ole hankalaa, ja helpoiten homma hoituu maksamalla suosiolla vähän ekstraa ja antamalla se matkatoimiston hoidettavaksi. Viisumin käsittelyaika on 7-8 päivää, joten ihan extempore-reissulle ei Pietariin voi lähteä. Vuosiviisumi on hyvä valinta innokkaalle reissarille! Viisumikustannuksia tasapainottaa suurkaupungin edullinen hintataso. 

Kun viisumikaavakkeen täyttämisestä on selvitty, Pietariin matkustaminen ei voisi enää olla helpompaa. Allegro-juna sahaa Helsingin ja itä-naapurin miljoonakaupungin väliä useasti päivässä, ja ainakin ajoissa varatessa lippujen hinnat eivät päätä huimaa. Rajatarkastukset tehdään kätevästi junassa, joten missään vaiheessa ei tarvitse jonottaa mihinkään, eikä kolmen ja puolen tunnin matkan aikana tarvitse takamustaan penkistä nostaa.



Maata pitkin matkustaminen - lyhyet plussat ja miinukset


 +  Junilla ja busseilla matkustaminen on sen verran hitaampaa, että pääkoppa pysyy paremmin mukana. Kun maisema muuttuu verkkaiseen tahtiin, kulttuurishokki ei iske yhtä voimakkaana. 

+ Toki lentokoneella kohteeseen matkustava voi jatkaa matkaansa lentokentältä aivan minne tahansa, ja bussilla matkustava voi matkata pelkästään turistibusseilla turistirysästä toiseen - silti meidän kokemuksen mukaan junilla ja busseilla liikkuen tulee ihan vahingossakin eksyttyä enemmän niihin maisemiin, joissa näkee paikallista elämää. 

+ Kun liikkuu hitaasti, maapallo tuntuu suuremmalta. Netin ja älypuhelimien aikakaudella kotiin on helppo soittaa paratiisisaarelta maapallon toiselta puolelta, ja lentokoneiden kultakaudella Helsingistä Havannaan pääsee yhdellä suoralla lennolla 11 tunnissa. Kätevää toki, mutta välillä maapallo vain tuntuu liian pieneltä, kun kaikki on niin helposti ja nopeasti saavutettavissa. 




- Valitettavasti junalla tai bussilla matkustaminen ei läheskään aina ole lentomatkailua halvempaa, ja jopa suorastaan ärsyttää nähdä, miten halpoja lennot ovat bussimatkaan verrattuna. Toki hinnat vaihtelevat maakohtaisesti, ja monissa muutoinkin edullisissa maissa paikallisbussit ovat todella halpa tapa matkustaa. Juna- ja bussiliput ovat monissa maissa sitä halvempia, mitä aikaisemmin ne ostaa, ja paikallisbussit ovat luonnollisesti turistibussia edullisempi vaihtoehto. Majoituskustannuksissa voi säästää matkustamalla yöjunalla tai -bussilla. 

-  Lentolippujen varaaminen on usein tehty helpommaksi kuin juna- tai bussilippujen varaaminen. Intiassa  on todella laaja raideliikenne ja kattavat bussiyhteydet, mutta junalippuja ei ainakaan aikoinaan pystynyt varaamaan valmiiksi maan rajojen ulkopuolelta (varaukseen olisi vaadittu intialainen luottokortti). Myös junalipun ostaminen Shanghaista Hong Kongiin netin kautta oli varsin hermoja koetteleva kokemus, ja lopulta paperinen junalippu lähetettiin Shanghaista etukäteen varaamaamme hotelliin odottamaan (paluulippu maasta pois vaadittiin 5 päivän viisumin myöntämiseksi). 

+- Hitaus on sekä plussa että miinus, näkökulmasta riippuen. Kahden viikon lomalla ei ehdi junalla Helsingistä Thaimaahan, mutta toisaalta tarvitseeko edes? Kun reissuun varaa enemmän aikaa, mieli ehtii sopeutua uuteen tilanteeseen ihan eri lailla, ja uusiin maisemiin ja uuteen kulttuurin ehtii tutustua syvällisemmin. Kuukausia kestävällä matkalla on enemmän aikaa myös extempore-ratkaisuille kuin parin viikon valmiiksi varatulla ja suunnitellulla lomalla. Meistä vähän hitaampaan matkailuun tottuneista tiukat aikataulut tuntuvat stressaavilta, ja lähdettäisiinkin mieluummin reissuun vähän harvemmin mutta kerralla pidemmäksi aikaa. 


Niihin satoihin tunteihin, mitä me ollaan vietetty junan- tai bussinpenkillä istuen, on mahtunut paljon iloa, hyvää reissufiilistä, kohtaamisia uusien ihmisten kanssa, upeita maisemia ja uusia ajatuksia, mutta myös tylsyyden hetkiä, kaahailevan kuskin tai huonokuntoisten teiden aiheuttamaa pelkoa sekä matkapahoinvointia - silti yhtäkään reissua ei ole tullut jälkikäteen kaduttua, toisin kuin välillä on tullut myöhemmin harmiteltua, kun on pitkän pohdinnan seurauksena päätynyt kuitenkin menemään helpoimman kautta, eli vaihtoehtoisten matkustustapojen sijaan lentämään.

Tänä vuonna ja todennäköisesti myös ensi vuonna tullaan panostamaan lähimatkailuun, joten lentokoneessa istumista tuskin tarvitsee kovin usein edes harkita. 


Ei kommentteja:

Sisällön tarjoaa Blogger.